Så kan du få en trygg anknytning

Elin Lundberg, psykoterapeut specialiserad på högkänslighet. Foto: Katarina Raft.

ARTIKEL. Klänger du för mycket – eller backar du ur dina relationer? Då kan du ha en otrygg anknytning. Men misströsta inte – högkänsliga har ett försprång för att lära om sina mönster, menar psykoterapeuten Elin Lundberg, ovan fotad av Katarina Raft.

Den som får starka känslomässiga band till en eller flera vuxna, oftast sina föräldrar, under barndomen har större möjligheter att bli en trygg vuxen som själv kan utveckla kärleksfulla relationer.

Trygga högkänsliga mår bäst – bland hela befolkningen

Högkänsliga påverkas ännu mer än övriga befolkningen av en trygg anknytning.

– Högkänsliga suger i sig mer av alla erfarenheter. Så den gruppen som är trygg och har sugit i sig allt det goda får då väldiga fördelar och mår bäst psykiskt av alla, hela populationen, säger Elin Lundberg, HSP-kunnig psykoterapeut.

Lyssna på HSP-podden med Leveby & Klars avsnitt om anknytning ovan, i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Men det är också helt tvärtom för de högkänsliga personerna som har haft en otrygg barndom.
– De som har haft det torftigt, framför allt känslomässigt, får ett större lidande. De robusta har en större motståndskraft mot att vara i dåliga situationer, säger Elin Lundberg.

Det är aldrig för sent att lära om

Men det är aldrig för sent att få en trygg anknytning. Vart fjärde år har 25 procent av befolkningen bytt anknytningsmönster.
– Man måste dels lära sig att hantera det förflutna på ett nytt sätt, men också att ändra sina beteenden så att man kan hantera det som känns naturligt, som att backa undan eller vara alldeles för påflugen, säger Elin Lundberg.

Det finns två sätt att byta mönstret

Enligt henne finns två bevisade sätt att läka en otrygg anknytning. Det ena är att hitta en partner som är trygg.
– Då kommer man med tiden få så många erfarenheter, att man blir lyssnad till och tagen på allvar.

LÄS MER: Så extremt dejtar högkänsliga

Om en redan har en partner med otrygg anknytning, om en inte har någon partner alls – och kanske inte vill ha någon heller för den delen, så finns det också ett sätt att läka.
– Då kan man gå i terapi. Då gör man en trygg anknytning med terapeuten. Sedan brukar jag också tipsa om att kunskap är bra – man kan läsa böcker, reflektera och fundera, säger Elin Lundberg.

Högkänsliga har lätt att lära om

Och högkänsliga har ett försprång när det kommer till att lära om, menar Elin Lundberg.
– Min erfarenhet av högkänsliga är att de är duktiga på att läsa, lära sig och reflektera. Om otrygga högkänsliga hamnar i ett bra sammanhang, som med en trygg partner eller en trygg terapeut, så har de en otrolig förmåga till återhämtning och de lär sig snabbt det här nya. Jag upphör aldrig att förvånas över läkningskraften som finns i det här djupa processandet, säger hon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *