Paulúns bästa tips för hungriga HSP:are

ARTIKEL. Fredrik Paulún har skapat ett eget matimperium. Men visste du att han är högkänslig? HSP-podden med Leveby & Klar listar hans bästa tips för hungriga HSP:are.

1. Ät det du tycker om

Det som Fredrik Paulún framhäver som sitt främsta och bästa tips glädjer nog de flesta. Det är nämligen att du ska äta det du tycker om.
– Först och främst ska man tänka på smaker och texturer – det vi tycker om helt enkelt. Tvinga inte i dig någon Kefir om du inte tycker om det, men ät Kefir om ni gillar det, säger Fredrik Paulún.

2. Lyssna på vad kroppen vill ha

Blir du ibland orimligt sugen på broccoli, makrill eller vattenmelon? Lyssna då på kroppen!
– Jag helt övertygad om att kroppen vet när du behöver någonting, speciellt för högkänsliga. Behöver du järn – då blir du sugen på kött. När kroppen säger till dig att du behöver kalcium, då blir du sugen på keso. Och det ska du lyssna på. Det finns inte vetenskapliga bevis på det, men jag är övertygad om att det är så.

Lyssna på HSP-podden med Leveby & Klars avsnitt med Fredrik Paulún ovan, i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

3. Få i dig alla näringsämnen

Du har ätit en riktig vrålmidag – men förundras över att du ändå inte blir mätt. Det behöver inte vara så konstigt, menar Fredrik Paulún.
– Din hjärna känner direkt vad det är du ätit när du stoppat i dig något. Därför känner du dig inte nöjd förrän du har ätit kolhydrater, fett och protein i en bra balans.

4. Missa inte måltiderna

Vill du hålla blodsockret i schack hela dagen och undvika att bli ”hangry”? Missa då inte någon måltid!
– Jag missar sällan måltider. Så länge jag bara sköter den biten är jag ostoppbar. Men får jag inte alla måltider i mig då går det åt pipan – och jag äter dåliga saker.

5. Fram med nötterna!

Du är på väg hem från jobbet, middagen är långt i från färdig, magen kurrar och du börjar bli hangry. Misströsta icke! Se bara till att ha en påse nötter i fickan.
– När du bara äter kolhydrater blir det inte den där bromsande effekten. Att lägga till nötter och frön gör att magsäcken töms långsammare och du får en mer utdragen blodsockerhöjning. Du håller dig mätt mycket längre.

En nyttig bar funkar också.
– Har man inte koll på kosten blir det ju i värsta fall en Japp på stan eller en påse chips. Så jag har alltid en bar i fickan. Det är det som gör att jag äter nyttigt – för jag äter ju i tid.

6. Du kan skippa frukosten – eller frossa

Oroas du över att aldrig får till – eller är sugen – på någon frukost alls. Ingen fara, menar Fredrik Paulún.
– På natten är vår tarmkanal i vila, i reparation. Då är man inte alltid redo att äta om man inte är hungrig. Så ät då några timmar senare, säger Fredrik Paulún.

Vaknar du i stället varje morgon av att magen kurrar? Inte heller det utgör någon fara på taket.
– Vill du äta en stor frukost beror på att du har ett kaloriunderskott, då är det bara att käka på. Och behöver du äta ännu mer – ät ett ägg. Det är väldigt mättande, tipsar Fredrik Paulún.

Matilda Klar

Här finns alla avsnitt av HSP-podden med Leveby & Klar samlade. Du kan också lyssna i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *