6 tips: Så överlever du julhelgen som HSP

ARTIKEL. Stora familjesammankomster är som upplagda för överväldigande många intryck, kallprat och personlighetstyper som krockar. Men du kan vara lugn.  HSP-podden med Leveby & Klar  har överlevnadsguiden för högkänsliga i jul!

1. Skaffa din egen space

Om du spenderar jul- och nyårshelgerna i ett hus med andra människor blir intrycken många. Då är det guld att ha ett eget krypin dit du kan dra dig tillbaka. Om det är omöjligt så kan det faktiskt vara värt att ta in på hotell.

LÄS MER: Är du högkänslig?

2. Erbjud dig att hjälpa till

Ett enkelt sätt att skapa eget utrymme är att erbjuda sig att hjälpa till. Gör en sallad, åk iväg och handla något som har glömts eller fixa musiken i vardagsrummet. Dessutom är det ett bra sätt för den introverta högkänsliga att smälta in utan att behöva interagera för mycket.

pexels-photo-313715
För mycket alkohol kan göra den högkänsliga ännu känsligare. Nöj dig med ett glas. Foto: Pexels.com

3. Ta hand om dig – och skippa alkoholen

Högkänsliga blir mer stressade och överstimulerade om vi inte tar hand om oss själva. Innan det är dags för högljudd paketöppning, se till att du är utvilad. Och se till att du får i dig bra saker att äta. För mycket socker, koffein eller alkohol kan få vår balans att rubbas i onödan.

Lyssna på HSP-podden med Leveby & Klars avsnitt om julen, i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

4. Planera in egentid

Ta en lugn promenad och andas in vinterluften på morgonen före alla har vaknat. Och när det är dags att plocka undan julmaten, erbjud dig att diska upp i ensamhet. All egentid och pauser räknas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: Se till att du får återhämtning även under julen. Pexels.com

5. Hitta någon att konversera med

Om du spenderar firandet med ny familj eller vänner uppstår lätt situationer med lite socialt obehag. Se till att försöka sätta dig bredvid personer som du känner dig bekväm med till jullunchen. Allt för att undvika obekvämt kallprat.

6. Dra till med en vit lögn

Ta lite frisk luft när du kan eller hitta några ursäkter för att gå in i ett annat rum och hämta lite kraft. Men hur? Säg att du behöver ringa ett samtal eller gå på toaletten och håll dig kvar en stund.

Källa: Psychology today 

Ida Leveby

Här finns alla avsnitt av HSP-podden med Leveby & Klar samlade. Du kan också lyssna i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *