Därför är det bra att tänka negativt

Filosofen Ida Hallgren tycker att det är bra att tänka negativt.

ARTIKEL. Högkänsliga kan ofta uppfattas som negativa av andra. Men vår ibland dystra syn på livet ska vi omfamna, menar filosofen Ida Hallgren. Hon tycker att det positiva tänkandet har gått för långt och att det är bra att tänka negativt.

Högkänsliga är extra känsliga för smärta och tar lätt åt sig av kritik. Vi ältar, oroar oss, grubblar, analyserar och tänker djupt. Och ser faror överallt.

Det, tillsammans med att vi känner av stämningar och ställer höga krav på sitt sällskap, kan få andra att bli nervösa och till och med irriterade. Varför måste den högkänsliga personen känna så mycket och ha problem med så mycket? Varför kan hen inte vara lite mer positiv?

Lyssna på HSP-podden med Leveby & Klars negativa avsnitt ovan, i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Om du är högkänslig så känner du säkert igen dig i att stundtals känna dig jobbig och bli sedd som negativ. Här kommer dock den goda nyheten: Du kan fortsätta tänka negativt!

Tänk negativt – grubbla mindre

Ida Hallgren, filosof och doktorand vid Göteborgs universitet, leder kurser i negativt tänkande och förordar ett lite mer pessimistiskt tänkande.

–  Studier visar att man grubblar mer när man förväntas ha positiva känslor, till exempel över sina misslyckanden och varför man inte är lycklig. I en kultur där man ska ha positiva känslor så blir det då lätt att man tycker att det är fel på en själv, säger hon.

LÄS MER: Här finns restaurangerna för högkänsliga

Den gemensamma nämnaren för kursdeltagarna är att de känner sig upplyfta av att få bejaka även de negativa känslorna.

– Många tycker att det är befriande att inte behöva döma sig själv bara för att det inte känns bra någon dag, säger Ida Hallgren.

Ida Leveby


Tips: Så kan du tänka mer negativt

(för dig som behöver det)

Acceptera att livet innehåller lidande.

Inse att negativa känslor fyller en funktion.

Osäkerhet och misslyckanden är en del av livet – lär dig leva med det.

Bry dig mer om hur andra mår än om dig själv.

Möt världen i stället för att försöka ”finna dig själv”.

Tänk kritiskt – och ifrågasätt.

Blunda inte för det fula i tillvaron – se verkligheten som den är i stället. Det är att uppleva mindfulness på riktigt.

Lär av de gamla grekiska stoikerna: Tänk på din dödlighet varje dag för att utveckla tacksamhet för det liv du har. Öva på självbehärskning, sinneslugn och jämnmod.

Källa: Ida Hallgren, DN.


Här finns alla avsnitt av HSP-podden med Leveby & Klar samlade. Du kan också lyssna i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *