5 tips för mer självmedkänsla för HSP:are

ARTIKEL. Bli din egen bästa vän. Och höj livskvaliteten på köpet. Forskning visar att högkänsliga kan må bättre av att öka sin förmåga att känna självmedkänsla. Foto: Wikimedia Commons.

Är du hård mot dig själv? Då är du inte ensam. De flesta av oss har vid ett eller flera tillfällen varit vår egen värsta kritiker.

Men som högkänslig finns det all anledning att istället öva på att bli snällare mot sig själv.

En studie, baserad på en enkätundersökning med över 100 högkänsliga svaranden, visar att utövandet av självmedkänsla kan bidra till att aktivt öka graden av livskvalitet.

HSP-podden med Leveby & Klar har listat 8 tips för att nå dit, med hjälp av Bli Mera Du.

1. Debattera inte med din självkritiska röst

Hur många gånger har du försökt jaga bort din självkritik med inre fraser som ”man lär sig av sina misstag”. Sluta med det! Logiska resonemang fungerar inte här. Använd ditt hjärta och dina känslor i stället och jaga bort den kritiska rösten med omtanke.

Lyssna ovan, i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

2. Acceptera att det gör ont

Vifta inte bort självkritiken. Den finns där inom dig och gör ont. Tillåt dig själv att känna det. Så här tipsar coachen Marie Bengtson på Bli Mera Du.

”Attans vad ont detta gör. Jag förstår att jag lider. Jag är ju en person som vill både mycket och väl. Ibland räcker det inte ända fram. Just idag är sådan dag. Låt mig ge mig en kram för jag ser verkligen ut att behöva en.”

3. Kom i håg – du jämför dig med andras fasader

När du klankar ner på dig själv för att någon annan tycks vara bättre än du – tänk då på att du jämför dig med någons fasad. Och bakom varje framgångsrik människa finns misslyckanden och mänskliga tillkortakommanden. Precis som hos dig själv, skriver Marie Bengtsson.

LÄS MER: 6 tips för en mer balanserad vardag

4. Du är bra som du är

När du inte tycker att du duger, glöm då inte att vissa andra inte alls håller med. Glöm inte det! Och när det krisar ordentligt – sök upp personen som är bäst på att ge dig bekräftelse och be hen ge dig, ja, lite bekräftelse.

5. Skriv ner beröm du får

Finns den där personen som du brukar gråta ut hos inte tillhands så kan du ge trösten till dig själv. Men det kan vara svårt i stunden. Därför är det en god idé att skriva ner beröm som du har fått genom livet i en mapp på datorn eller i mobilen. Där kan du gå in och läsa när självkritiken är som värst.

Källor: Artiklarna Sluta debattera med dig själv och 7 saker du behöver påminna dig om när du tycker att du inte är bra nog

Ida Leveby & Matilda Klar

Här finns alla avsnitt av HSP-podden med Leveby & Klar samlade. Du kan också lyssna i Iphones app Podcaster, i appen Acast eller i din favoritapp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *